onsdag 11 mars 2009

Nyttig och sagolikt god rotfruktssoppa!!


Kan en rotfruktssoppa vara sagolikt god? Ja, faktiskt! Den här är det. Det här är helt klart min favoritsoppa nu. Jag gör den ofta -flera gånger i månaden. Receptet kommer från Vi-butikernas tidning Salt & Peppar (nr 3-08). Jag har gjort ett par små ändringar bara. Jag har bytt ut purjolöken mot en stor morot och jag kokar allt direkt i buljongen och tar sedan ingen matlagningsgrädde i. Den blir lika god utan, så då drar man ju ner lite på kalorierna också. Det är inte alltid jag orkar fixa gremolata till soppan, men det är väl värt besväret... Tillbehören har jag aldrig haft till. Här kommer mitt omgjorda recept. Om du vill ha originalreceptet, gå in på vi-butikerna.se


Rotfruktssoppa

4 personer

Tid ca: 15-30 min
Svårighetsgrad: Medium
Ingredienser:
2 potatisar
3 palsternackor
1 bit rotselleri
1 morot
0,5 citron, saften av
8 dl grönsaksbuljong

Gremolata: 1 citron, rivet skal
bladpersilja, fint klippt
1 vitlöksklyfta, finhackad

Tillbehör: krutonger på mörkt surdegsbröd
hasselnötter, rostade och hackade

Tillagning:
1. Skala rotfrukterna och skär dem i tärningar.
2. Lägg rotfrukterna i en kastrull och häll på buljong. Låt allting puttra under lock ca 15 min eller tills grönsakerna är mjuka.
3. Mixa de mjuka grönsakerna med en stavmixer till en slät soppa.
4. Smaksätt med citronsaft och späd med grönsaksbuljong till önskad konsistens.

1 kommentar:

  1. Hej Anna

    Vilken fin blogg du har. Bilden i din huvudrubrik är ju jättefin. Den dubbla primulan skulle jag gärna vilja ha. Vilken fin färg

    Ditt recept tror jag att jag skall skriva ner den verkar ju god. Skall prova.

    Ha en fin kväll

    Gunilla//Norrskenets trädgård

    SvaraRadera