söndag 1 mars 2009

Härliga ribs med krämig coleslaw.


I lördags gjorde jag dessa revbensspjäll för andra gången på ganska kort tid. De är sååå goda att man längtar efter dem! Ribsen marineras ett dygn i förväg i en marinad med apelsinjuicebas. Jag använder svenska, helst färska ribs, men det går ju förstås också med sådana som varit frysta. Till ribsen äter jag (min sambo också för den delen...) helst klyftpotatis och en god coleslaw. Klyftpotatisen kokar jag i klyftor i ca 10 minuter, beroende på klyftornas storlek, innan jag bakar dem i ugnen. När jag hällt av vattnet brukar jag hälla över; olja, flytande margarin (typ becel), senapsfrön, citronsaft eller äppelcidervinäger. Sedan häller jag allt i en form och bakar mitt i ugnen i 225 grader i ca 30 minuter. Coleslawreceptet är också mitt eget påhitt, men ribsreceptet har jag hittat på coop.se. Jag har dock inte smakat bönsalladen som "hör till" och jag använde hela marinadsatsen till just marinad och inte till någon sås. Dessutom penslade jag ribsen när de var klara med HOI-SIN sås så att de blev härligt klibbiga! Receptet:


Marinerat revbensspjäll med bönor i tomat


4 portioner
Ugnstemperatur 175º
ca 20 minuter + tid för marinering och ugn

Ingredienser
1-1½ kg revbensspjäll, tjockskurna
HOI-SIN sås

Marinad (och sås):

1 dl chilisås
½ dl tomatpuré
½ dl soja
2 dl apelsinjuice
1 msk worcestershiresås
2 krm cayennepeppar
salt och peppar

Bönor i tomat:
1 hackad gul lök
2 hackade vitlöksklyftor
4-5 tomater, skållade, skalade och hackade
2 msk tomatpuré
1 tsk timjan
salt och peppar
1 burk kidneybönor utan spad, 430 g
1 burk vita bönor, avrunna, 430 g
2 olja tsk

Tillbehör:
vitkålsallad

Tillagning:
Blanda marinaden. Lägg revbensspjällen i en kraftig plastpåse och häll i hälften (jag tog allt) av marinaden.(Spara resten i kylen till sås.) Marinera i 1 dygn i kylskåp. Lägg köttet i en ugnspanna. Stek i mitten av ugnen ca 1 timme. Fräs lök och vitlök mjuka i oljan. Låt tomaterna fräsa med mot slutet. Blanda försiktigt i bönorna och hetta upp. Smaka av med tomatpuré, kryddor och salt.
Servera kött och bönor med sallad.
Det blir extra gott att pensla ribsen med HOI-SIN sås efteråt.


Annas krämiga coleslaw

En klyfta vitkål (finstrimlad)
1 stor riven morot
1-2 klyftor vitlök (pressade)
ca ½ msk bruna senapsfrön
ca 1/2 msk svensk senap
½ dl lättmajonäs
2 dl (ekologisk) creme fraische
salt, svartpeppar, grön tabasco

Börja med att slaka vitkålen, dvs koka upp vatten och lägg ner kålen. Låt den ligga där i någon minut. Låt rinna av i durkslag. Riv moroten grovt. Lägg i en skål tillsammans med alla andra ingredienser och blanda runt noga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar