tisdag 26 maj 2009

Restaurang Ulla Winbladh




Igår fyllde mamma 60 år! Jag, Ella, mamma Ulla och mormorsmor Svea åkte in till "stan" och åt lunch på Ulla Winbladh på Djurgården. Det var kanonväder och vi kunde sitta ute och njuta av den goda maten. Till min förvåning hade de inga lunchpriser utan det billigaste man kunde ta var dagens sallad för 145 kronor. Men jag antar att det inte är lunchpriser på den typen av restaurang... Ja, ja pengar är ju inte allt, maten var i alla fall jättegod!! Jag tog en kräftstjärtssallad som innehöll det mesta; massor av kräftstjärtar, avocado, mörka brödkrutonger, hyvlad blomkål, sallad, sockerärtor, gurka, tomat, rödlök och en smarrig dressing vid sidan om. Jag tog vanligt vatten till, men mamma och mormor tog ett glas husets vita vin för 75:-/glas. Mamma tog samma sallad som jag, men mormor tog gödkalvstek med färskpotatis, gräddsås, pressgurka och gelé. Vi var nöjda allihop! Efter lunchen promenerade vi till Blå Porten som ligger precis bredvid Gröna Lund. Där var det jättefint med en mysig, lugn innergård med fontän och blommor. I serveringen hade de ett fikabord/kakbuffé som var minst 10 meter långt (...kändes det som i alla fall), flertalet produkter var ekologiska. Vi tog lite av varje och delade sedan med varandra för att få smaka så många olika bakverk som möjligt. Blåbärstoscan med vaniljvisp var jättegod, vi tog också bl a sarah bernard biskvi, kolasnitt mm Vi satt ute i det vackra försommarvädret och njöt av solen, fikat och närvaron av Ella. Ella tyckte att det var jättespännande att se alla små gråsparvar som hoppade omkring på marken och pickade i sig smulor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar