söndag 17 maj 2009

Lavendeldrömmar.....


Visst låter det romantiskt? Sagolikt goda och lite kryddiga är dessa drömmar från Leilas bok "A piece of cake". För några veckor sedan gjorde jag eget lavendelsocker. Jag varvade ekologiskt strösocker med ekologiska torkade lavendelblommor i en fin burk som fått pryda köksbänken ett tag nu... Det gjorde jag för att jag var så sugen på att testa detta lite annorlunda recept på drömmar. I receptet står det visserligen vanligt strösocker, men jag tänkte att det skulle bli mer lavendelsmak med lavendelsocker och det tror jag att det blev. Rulla "degbollarna" så stora som lite större oliver så blir det lagom till 20 stycken.

100 gram smör, mjukt
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
0,25 tsk hjorthornsalt
1 msk lavendelblommor, färska eller torkade

Tillagning (20 kakor):
1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Vispa smör och strösocker ljust och krämigt.
3. Blanda de torra ingredienserna med lavendelblommorna och rör ihop med smörkrämen till en smulig deg.
4. Krama till små bollar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
5. Grädda kakorna i mitten av ugnen i 15–20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar